10 vecí, ktoré by som si prial vedieť, keď som začínal ako profesionálny fotograf
Keď som prvýkrát chytil foťák do ruky a povedal si, že chcem byť fotografom, netušil som, čo ma čaká. Myslel som si, že ak budem mať dobrú techniku a budem makať, všetko pôjde samo. Dnes viem, že to tak úplne nefunguje.
Ak by som sa mohol vrátiť v čase a poradiť si, keď som začínal, povedal by som si pravdepodobne týchto 10 vecí. Možno by som sa vyhol pár zbytočným chybám, možno by som sa dostal tam, kde som dnes, rýchlejšie a možno by som sa dostal aj niekde úplne inde.

Nekupuj lacné haraburdy len preto, že ich niekto spomenul na internete
Začiatky boli plné impulzívnych nákupov. Prečítal som si, že každý fotograf potrebuje polarizačný filter – tak som si objednal ten najlacnejší za pár eur. O tom, že existuje rozdiel medzi kvalitným filtrom a kusom plastu, som vtedy nemal tušenie. Výsledok? Fotky vyzerali horšie než bez neho.
A nebol to len filter. Kúpil som statív za 15 eur, ktorý sa pri prvom vetre roztriasol ako osika. K tomu ešte pár lacných objektívov, ktoré som po pár mesiacoch predal so stratou, lebo mi boli úplne na nič a aj ten výstup.. no bol. Dnes viem, že menej je viac. Radšej si vybrať jednu kvalitnú vec, ktorá vydrží roky, než kupovať lacné haraburdy, ktoré len zapadajú prachom.
Najviac ma ale mrzí, že peniaze, ktoré som vyhodil za lacné haraburdy, som mohol investovať do workshopov. Ak by som sa radšej naučil lepšie pracovať s tým, čo som mal, ušetril by som stovky eur na nezmyselnej technike a oveľa skôr by som si zarobil na lepšiu výbavu. A minimálne by mi poradili kúpiť si jeden kvalitný CPL a redukcie za pár centov na zvyšné objektívy.
Nemusíš fotiť všetko, čo ti príde pod ruku
Na začiatku som kývol na každú ponuku. Svadby, eventy, produktovky, koncerty… Stačilo, že tam bolo slovo „fotografovanie“ a už som tam bežal. Len aby som mal zákazky.
Bol to chaos. Jeden deň som sa snažil tváriť ako svadobný fotograf, druhý deň som fotil jedlo v reštaurácii a na tretí som bol na firemnej akcii.. Výsledok? Nespokojnosť. Nikam som sa neposúval, nenapredoval a nezdokonoval sa. Iba som prešlapoval na tom istom mieste ale na 10 rôznych smerov.
Ak by som začínal dnes, vybral by som si žáner, ktorý ma baví, dá sa v ňom zarobiť a postupne sa v ňom zdokonaľoval. Nie je hanba skúšať rôzne veci, ale pokiaľ chceš byť dobrý, musíš si vybrať smer. Inak zostaneš priemerný vo všetkom a v ničom súčastne.
Marketing je až posledný krok, nie prvý
Veľa fotografov si myslí, že keď si zaplatia reklamu na Facebooku, klienti sa len pohrnú. Lenže ak za tým nie sú skúsenosti a kvalitná práca, tak ich to po pár mesiacoch dobehne.
Marketing by som riešil až potom, čo by som mal dostatočné znalosti, skúsenosti a ako tak kvalitné portfólio. Silná reklama bez kvalitnej práce je ako krásny obal bez obsahu – na chvíľu zaujme, ale dlhodobo nefunguje.

Workshop ti dá viac ako ďalší objektív
Miesto toho, aby som šiel na dobrý workshop, som si kúpil ďalší objektív, lebo som si myslel, že potrebujem „lepšiu výbavu“. Problém bol v tom, že som s tou výbavou nevedel pracovať naplno. Ani tou čo som mal, ani s tou čo som si kúpil. A aj to som si ešte kúpil zle. Vsak 300mm ohnisko ako 300 mm ohnisko. Koho by vtedy napadlo, že je veľký rozdiel ci je tam f/2.8 alebo je to plastová f/7.1. Vlastne vtedy som ani nevedel, čo tie čísla znamenajú.
Až neskôr som pochopil, že investícia do vzdelania má väčší efekt ako akýkoľvek kus techniky. Kurz o svietení alebo postprodukcii by mi fotografie zlepšili násobne lepšie a ukázali by mi ako reálne dosiahnúť najlepší možný výsledok aj stým čo mám. Jednoducho stačilo sa zlepšil v tom, čo reálne ovplyvňuje výsledok.
Viac času s foťákom, menej času vo Photoshope
Keď som začínal, myslel som si, že Photoshop je zázračný nástroj, ktorý opraví všetko. Zlé svetlo? Fixnem. Zlá kompozícia? Orežem. Nevhodné farby? Hodím na to preset.
Lenže realita bola iná. Každý pokus „opraviť“ fotku v postprodukcii len odhalil, že základ bol zlý. Výsledok vyzeral neprirodzene a nikdy to nebolo ono.
Najviac času treba tráviť za foťákom, nie pri počítači. Ak si dobre premyslím svetlo, kompozíciu a moment, úpravy sú potom minimálne. Photoshop nemá zachraňovať zlé fotky, ale len doladiť tie dobré.
Komerčná vsuvka: Nauč sa ovládať Photoshop a úpravy RAW súborov. Aby si zistil, čo je rýchlejšie a jednoduchšie odladiť na mieste a čo zas úpravou v počítači. Vo vačšine prípadov je vhodnejšie to riešiť na fotení. Ale tých zopár percent je výhodnejšie to nechať na postprocess.

Zálohuj, zálohuj a ešte raz zálohuj
Prvýkrát mi odišiel lacný externý disk s celým archívom fotiek. Druhýkrát sa mi pokazila lacná SD karta s uprostred fotenia. Obe situácie ma naučili tvrdú lekciu a nepríjemne vysvetlovanie.
Dnes sa riadim jednoduchým heslom: „Existujú len dva typy ľudí – tí, ktorí zálohujú, a tí, ktorí budú zálohovať.“ A ver mi, ten druhý typ to pochopí až v momente, keď bude neskoro.
Môj aktuálny workflow? Dve pamäťové karty pri fotení, fotenie RAW+RAW, zálohovanie hneď po importe na externé disky a timemachine. Navyše neformátujem karty, kým klient nedostane hotové fotky. A aj tie výsledné zálohujem na NAS s RAID a ešte Google Drive.
Možno to vyzerá ako paranoja, ale raz pochopíš, prečo je to nevyhnutné. A nič nedokáže stratiť klienta tak rýchlo ako keď stratíš fotky.
Networking ťa dostane ďalej než Instagram
Na začiatku som veril, že ak budem pridávať dobré fotky na sociálne siete, klienti si ma sami nájdu. Veď ak to tak funguje influencrom, prečo by nemalo aj fotografom?
No realita bola iná. Väčšina mojich najlepších zákaziek neprišla z Instagramu, ale cez osobné kontakty a odporúčania. Dokonca niektorí z nových klientov neboli ani u mňa na webstránke.
Networking, chodenie na eventy, spoznávanie ľudí, super odvedená práca pre klientov a v neposlednom aj spolupráca s inými fotografmi. Osobné odporúčania sú stále najsilnejšia forma reklamy. A ak ťa niekto pozná osobne a vie, že si spoľahlivý, vždy ti dá prednosť pred niekým „z internetu“.
Každý fotograf je aj podnikateľ
Dlho som riešil len to, ako robiť dobré fotky. Financie? Fakturácia? Dane? To bol pre mňa úplne iný svet.
Lenže keď začneš fotiť za peniaze, rýchlo zistíš, že nestačí byť dobrý fotograf. Musíš vedieť nastaviť ceny, riešiť administratívu, zvládať cashflow a myslieť dlhodobo.
Môžeš byť akokoľvek talentovaný, ale ak nevieš pracovať s peniazmi, nikdy sa nebudeš vedieť fotografiou uživiť stabilne.


Nie všetko musí byť platené – osobné projekty ťa posunú najviac
Keď som sa začal živiť fotením, mal som pocit, že každý záber, ktorý urobím, musí byť za peniaze. Nedávalo mi zmysel prečo by som mal pracovať zadarmo?
No neskôr som zistil, že najviac ma posunuli osobné projekty. Nie len po stránke znalostí ale vo výsledku aj po stránke zákaziek. TFP, experimentovanie s novými technikami, kreatívne fotenia bez tlaku klienta – to všetko mi pomohlo zlepšiť sa a objaviť svoj štýl. Ukázať ako to ja vidím a ako by som si to predstavoval. Žiaden klient ti nedá voľnú ruku a povie urob si to po svojom a ja to zaplatím. Tak to musíš ubiť ty a ukázať im ako by to mohlo vyzerať a čo všetko vieš.
Dodnes si vyhradzujem čas na vlastné fotenia. Nie preto, že musím, ale preto, že mi to dáva slobodu skúšať nové veci bez stresu z klientskych požiadaviek. A predovšetkým ukázať, že sa to dá aj netradične a trošku inač.
Nečakaj na „správny moment“, ten bol včera
Na začiatku som mal pocit, že ešte nie som „pripravený“. Teda, ten mám stále aj teraz. Najprv si musím kúpiť lepší foťák, naštudovať všetky technické detaily, pozrieť ďalšie tutoriály… a až potom môžem začať naozaj fotiť.
Lenže ten správny moment nikdy nepríde. Vždy bolo niečo, čo mi „chýbalo“. A vždy aj bude!
Stačí ti to, čo máš teraz. Začni fotiť, nauč sa s tým pracovať. Chyby sú súčasť procesu. Nebudeš nikdy perfektným vždu bude niekto lepší – a to je úplne v poriadku.


Peter Brichta
Volám sa Peter Brichta a som profesionálny fotograf s takmer 20-ročnými skúsenosťami v komerčnej fotografii. Počas mojej kariéry som mal možnosť spolupracovať s klientmi ako RedBull, IKEA či VÚB. Špecializujem sa na fotografovanie eventov, športových podujatí, biznis portrétov a reklamných kampaní.
Som zakladateľom LensBrothers – projektu, ktorý vznikol s cieľom priniesť profesionálne fotografické vzdelávanie, ktoré je dostupné, praktické a reflektuje reálne potreby fotografov. Verím, že kvalitný workshop alebo masterclass by mal byť nielen teoretickým sprievodcom, ale aj nástrojom, ktorý ti pomôže posunúť sa vo fotografii na vyššiu úroveň.
Najviac ma bavia výzvy, ktoré ma nútia objavovať a učiť sa nové veci. V mojich začiatkoch som sa všetko učil pokusom a omylom. Dnes chcem pomáhať iným, aby ich cesta bola jednoduchšia.