Základy fotografovania bez zbytočných teórií
Keď som prvýkrát chytil do ruky serióznejší foťák, myslel som si, že potrebujem technickú múdrosť celého internetu, aby som s ním vedel urobiť dobrú fotku. Našťastie som veľmi rýchlo pochopil, že fotka nie je len o číslach a nastaveniach.
Dnes už viem, že najväčšou chybou, ktorú môže fotograf na začiatku spraviť, je preceňovať techniku a podceňovať vlastné vnímanie.
Foťák je len nástroj. Nerozmýšľa, necíti, nevidí príbeh
Moderný foťák dnes zvládne technicky veľmi veľa. Vie vyhodnotiť scénu, odmerať expozíciu, automaticky zaostriť, dokonca navrhnúť nastavenia. Ale je tu jedna zásadná vec – on nevie, čo chceš fotiť.
Nevie, že práve tá scéna má byť tmavšia, lebo chceš vyzdvihnúť emóciu. Nevníma svetlo tak ako ty. Nevie, že ti ide o detail, o náladu, o moment. On proste len spraví to, čo má naprogramované – niečo univerzálne.
A ty zistíš, že univerzálna fotka je vlastne univerzálne nudná.
A preto je dôležité, aby si ty pochopil základy fotografovania – nie preto, aby si ich vedel recitovať, ale aby si dokázal foťák prinútiť robiť to, čo chceš ty.

Začni pomaly, poloautomatika ťa naučí viac ako slepý manuál
Veľa začiatočníkov si myslí, že musia okamžite fotiť na manuál (M). Inak nie sú „praví fotografi“.
Ale pravda je taká, že manuál bez pochopenia je len frustrácia.
Začni poloautomatickými režimami – Av (priorita clony) alebo Tv (priorita času).
Tieto režimy ti umožnia sústrediť sa na jeden parameter, a zvyšok dopočíta foťák. Ty si tak môžeš v pokoji všímať, čo sa mení, čo má aký vplyv, a získať reálny cit pre expozíciu.
Clona – ovplyvňuje, čo je ostré a čo nie
Predstav si, že fotíš portrét. Chceš, aby bol človek ostrý, ale pozadie krásne rozmazané.
Tu prichádza na rad clona (f/…).
-
Čím nižšie číslo (f/1.8), tým viac svetla a tým rozmazanejšie pozadie.
-
Čím vyššie číslo (f/8, f/11), tým menej svetla, ale viac vecí bude ostrých.
V režime Av (A) nastavíš napríklad f/2.0 a foťák si dopočíta čas. Ty sleduješ len to, ako sa správa pozadie a čo to robí s obrazom.
Až časom, keď už presne vieš, čo chceš dosiahnuť, prejdeš na manuál, aby si mal všetko pod kontrolou. Ale na začiatok je oveľa lepšie sústrediť sa len na jednu vec.
Expozičný čas – pohyb, ostrosť a stabilita
Ak chceš zmraziť pohyb – napríklad bežiace dieťa alebo šport, potrebuješ rýchly čas (napr. 1/1000s).
Ak chceš zachytiť plynutie – napríklad vodopád alebo svetelné čiary – použiješ pomalší čas (napr. 1/10s).
V režime Tv (S) nastavíš konkrétny čas a foťák ti k nemu prispôsobí clonu.
Zistíš, kedy ti záber vyjde ostrý a kedy sa rozmaže – a naučíš sa rozmýšľať o čase ako o kreatívnom nástroji, nie o technickom čísle.
ISO – keď je málo svetla, ale musíš to zachytiť
ISO je ako zosilnenie signálu. Čím vyššie ISO, tým viac svetla dostaneš – ale zároveň aj viac šumu.
Začiatkom si zapamätaj:
-
ISO 100 – ideál, čistý obraz.
-
ISO 400 – 800 – stále super.
-
ISO 1600 a viac – začína šum, ale radšej mať šum než rozmazanú fotku.
Moderné foťáky zvládnu aj ISO 3200 bez výrazného problému. Hlavne pri čiernobielej alebo street fotografii. Takže neboj sa ISO, len s ním nepreháňaj zbytočne.

Kompenzácia expozície – keď to foťák úplne netrafil
Aj keď fotíš na poloautomatike, stále môžeš do výsledku zasiahnuť.
A tu prichádza na rad kompenzácia expozície.
Foťák môže napríklad pri zasneženej scéne nastaviť expozíciu tak, že bude sneh vyzerať šedivo – lebo sa snaží spriemerovať scénu.
Ale ty chceš, aby bol sneh biely. Tak mu pomôžeš – nastavíš +1 EV.
Alebo keď fotíš tmavú scénu, ktorú chceš zachovať tmavú – nastavíš -1 EV.
Takto začneš chápať, ako svetlo ovplyvňuje expozíciu, a ako vieš jednoducho korigovať výsledok bez stresu.
Trojuholník sa nehýbe sám – ale musíš ho pochopiť
Clona, čas a ISO. Tri základné veci, ktoré sa navzájom ovplyvňujú.
Ak zvýšiš clonu (napr. z f/2.8 na f/5.6), potrebuješ buď spomaliť čas, alebo zvýšiť ISO.
Lebo si pustil na senzor menej svetla.
A keď to pochopíš, zrazu sa prestaneš báť.
Začneš si to vedome nastavovať. A fotka zrazu nebude „náhoda“, ale tvoj zámer.
Foťák ako partner, nie šéf
Foťák nie je tvoj protivník. Ale ani génius.
Je to nástroj, ktorý musíš naučiť, čo od neho chceš.
A ak si na začiatku, tak si pamätaj:
Foťák vidí scénu, ale nepozná príbeh. Nevie, kde je pointa. Nevie, čo cítiš.
Ten príbeh musíš dodať ty. Foťák len vykoná tvoje rozhodnutie.
A čím lepšie rozumieš svetlu, expozičnému trojuholníku a ovládaniu, tým lepší ten príbeh bude.
Až potom príde manuál a bude to prirodzený krok
Keď zvládneš clonu v režime Av, pochopíš čo robí s pozadím a svetlom.
Keď si vyskúšaš čas v režime Tv, zistíš, ako sa správa pohyb.
Až keď ťa prestane baviť, že foťák „dopĺňa“ niečo za teba, prejdeš na manuál.
A zistíš, že to už nie je krok do neznáma. Ale len ďalší krok v tvoj prospech.
Chceš sa to naučiť pokojne, krok za krokom?
➡️ Práve pre teba sme pripravili Kurz fotografovania pre začiatočníkov – Bez balastu, bez zbytočnej teórie, bez preťaženia.
-
Naučíš sa, ako funguje foťák v praxi
-
Ako pochopiť expozičný trojuholník a reálne ho používať
-
Ako fotiť vedome a s jasným cieľom
-
Ako získať kontrolu bez frustrácie
Jednoducho a ľudsky. Presne tak, ako fotenie má byť.
Záver, ktorý si prajem, aby som počul aj ja, keď som začínal
Nemusíš vedieť všetko.
Nemusíš mať drahú techniku.
Nemusíš hneď fotiť na manuál.
Musíš chcieť rozumieť svetlu a vedieť, čo chceš fotiť.
A všetko ostatné sa naučíš cestou.
Ak máš tú chuť, si už na polceste.
A ak s tým chceš pomôcť, vieš kde nás nájsť.

Peter Brichta
Volám sa Peter Brichta a som profesionálny fotograf s takmer 20-ročnými skúsenosťami v komerčnej fotografii. Počas mojej kariéry som mal možnosť spolupracovať s klientmi ako RedBull, IKEA či VÚB. Špecializujem sa na fotografovanie eventov, športových podujatí, biznis portrétov a reklamných kampaní.
Som zakladateľom LensBrothers – projektu, ktorý vznikol s cieľom priniesť profesionálne fotografické vzdelávanie, ktoré je dostupné, praktické a reflektuje reálne potreby fotografov. Verím, že kvalitný workshop alebo masterclass by mal byť nielen teoretickým sprievodcom, ale aj nástrojom, ktorý ti pomôže posunúť sa vo fotografii na vyššiu úroveň.
Najviac ma bavia výzvy, ktoré ma nútia objavovať a učiť sa nové veci. V mojich začiatkoch som sa všetko učil pokusom a omylom. Dnes chcem pomáhať iným, aby ich cesta bola jednoduchšia.